اهمیت و ضرورت نماز

سلام,ازكسي پرسيده بودم كه كسي كه درطول عمرخودنمازنميخواند ولي ذكر وصلوات ودعا بسيارميفرستد اگرازهمه گناهان كبيره ديگرتوبه كرده آيا توبه اش قبول است ووارد بهشت ميشود كه درپاسخ گفت توبه اش ازگناهان كبيره ديگر صدرصد قبول است وديگر بخاطر گناهان كبيره اي كه توبه كرده مجازات نميشود ولي بخاطرنمازنخواندن عذاب ميشود ولي درنهايت وارد بهشت ميشود بخاطرايمانش وبراي اطمينان ازشماهم پرسيدم وآيا جوابش راتاييد ميكنيد لطفااگركامل نيست جواب اين روحاني راكامل كنيد.باتشكر

با عرض سلام.
ـ برخي ها در صدراسلام به رسول الله(ص) گفتند: ما به اسلام ايمان مي آوريم به شرط آنكه ما را از نماز معاف كني. رسول الله(ص) فرمودند: « لا خير في‏ دين‏ لا صَلاةَ فِيه‏ ــــ در ديني كه نماز در آن ننيست، خيري نيست.»
ـ در جريان ديگري باز همين شرط را با رسول خدا(ص) گذاشتند كه حضرت فرمودند: « لَا خَيْرَ فِي‏ دِينٍ‏ لَا رُكُوعَ فِيهِ وَ لَا سُجُود ـــــ در ديني كه ركوع و سجود در آن نيست، خيري نيست.»
ـ خداي متعال هم فرمود: « وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ‏ ـــــــ از صبر و نماز يارى بجوييد؛ كه همانا اين كار، بزرگ (سنگين) است جز براى خاشعان.»
از اين آيه معلوم مي شود كه افراد بي نماز و افراد نماز گريز، افراد خاشعي نيست؛ يعني در درون خويش، نوعي گردن كشي و عصيانگري نسبت به خدا دارند؛ كه اگر اين گردن كشي نهاني فرصت پيدا كند، خود را ظاهر مي كند. بر همين اساس است كه نماز به عنوان ستون دين و به عنوان مرز بين كفر و ايمان ياد شده است.
رسول خدا(ص) فرمودند: « مَا بَيْنَ الْكُفْرِ وَ الْإِيمَانِ إِلَّا تَرْكُ الصَّلَاة ـــ بين كفر و ايمان چيزي نيست مگر ترك نماز.» (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص231)
و فرمودند: « بين العبد و بين الكفر ترك الصّلاة. ــــ بين بنده و كفر، ترك نماز فاصله است.» (الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص295)
« عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْكَبَائِرِ فَقَالَ هُنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع سَبْعٌ الْكُفْرُ بِاللَّهِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ التَّعَرُّبُ بَعْدَ الْهِجْرَةِ قَالَ فَقُلْتُ فَهَذَا أَكْبَرُ الْمَعَاصِي قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَأَكْلُ دِرْهَمٍ مِنْ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً أَكْبَرُ أَمْ تَرْكُ الصَّلَاةِ قَالَ تَرْكُ الصَّلَاةِ قُلْتُ فَمَا عَدَدْتَ تَرْكَ الصَّلَاةِ فِي الْكَبَائِرِ فَقَالَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَوَّلُ مَا قُلْتُ لَكَ قَالَ قُلْتُ الْكُفْرُ قَالَ فَإِنَّ تَارِكَ الصَّلَاةِ كَافِرٌ يَعْنِي مِنْ غَيْرِ عِلَّة ـــــــــ عبيد بن زراره گويد: از امام صادق عليه السّلام راجع به گناهان كبيره پرسيدم، فرمودند: آنها در كتاب على عليه السّلام، هفت مورد است: كفر به خدا، آدم كشى، عقوق والدين (نافرمانى پدر و مادر)، خوردن ربا بعد از دانستن، خوردن مال يتيم به ناحق، فرار از جهاد، تعرّب(تعصّب عربي داشتن) بعد از هجرت. عبيد گويد:عرض كردم: اينها بزرگترين گناهانند؟ امام فرمودند: آرى. عرض كردم: آيا گناه خوردن يك درهم از مال يتيم به ناحق بزرگتر است يا ترك نماز؟ امام فرمودند: ترك نماز. عرض كردم: شما كه ترك نماز را از گناهان كبيره نشمرديد؟ امام فرمودند: نخستين چيزى كه به تو گفتم چه بود؟ عرض كردم: كفر. امام فرمودند: تارك نماز كافر است، يعنى ترك نماز بدون علّت و عذر.» (الكافي، ج‏2، ص279)
ملاحظه مي كنيد كه اهل بيت(ع) ترك عمدي نماز را در حكم كفر مي دانند. براي همين هم هست كه تارك الصلاة هر عملي انجام دهد، پشيزي ارزش ندارد. چون خداوند متعال از كفّار هيچ عملي را قبول نمي كند. نماز ستون دين است؛ وقتي ستون را از زير سقف كشيدي، كلّ سقف فرو مي ريزد، و هر چه زير سقف است را نابود مي سازد.
ـ آيا كسي كه اهل نماز نيست، مي تواند اهل مناجات و ذكر حقيقي باشد؟
اميرالمؤمنين علي(ع) در نامه اي كه به فرزند خوانده و صحابي بزرگوارش محمّد بن ابي بكر نوشته، فرموده است: « ... وَ اعْلَم أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَابِعٌ لِصَلَاتِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ ضَيَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَيْرِ الصَّلَاةِ مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ أَضْيَع ــــــــ و بدان كه تمام اعمال تو تابعى از نماز توست؛ و بدان كه هر كه نماز را ضايع كند، پس او نسبت به ديگر احكام اسلام، ضايع كننده تر است.» (تحف العقول عن آل الرسول، ص179)
ـ بي نماز، حتّي اگر تمام عبادات را هم انجام دهد، هنگام مرگ، نامسلمان از دنيا مي رود.
فرمودند: « مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ لَا يَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا يَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِي أَنْ يَمُوتَ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً أَوْ مَجُوسِيّا ـــــــ هر كه نماز را ترك كند و اميدى به پاداش آن نداشته باشد و از كيفر آن نترسد، باكى ندارم كه يهودى يا نصرانى يا مجوسى بميرد.» (اميد جامع الأخبار،ص74)
ـ تارك الصلاة خودش را برتر از خدا و انبياء و ائمه مي داند؛ و چنين كسي با ابليس برابر است.
خدا امر نموده كه مرا با نماز بخوانيد. انبياء هم همگي دعوت به نماز كرده اند. ائمه(ع) نيز دعوت به نماز كرده اند. امّا تارك الصلاة با ترك عمدي نماز در حقيقت ادّعا دارد كه خدا و انبياء و ائمه، در اشتباهند. چنين كسي نظر خود را برتر مي داند و معتقد است كه انسان نيازي به نماز ندارد.
چرا چنين كسي مثل ابليس است؟
چون ابليس هم خودش را فهميده تر از خدا و برتر از آدم(ع) مي دانست. خدا گفت سجده كن! ولي او سجده نكرد. خدا فرمود: چرا سجده نكردي؟ ابليس گفت: چون من بهتر از او هستم؛ مرا از آتش آفريده اي در حالي كه او از خاك است. ابليس با اين بيان در واقع ادّعا داشت كه خدا بهتر بودن او را نمي فهمد.
ـ تارك الصلاة اساساً قلبي ندارد كه با آن مناجات كند.
مراتب وجود انسان عبارتند از: بدن، نفس، عقل، قلب، روح، سرّ، خفي، اخفي.
عقل حكم مي كند كه انسان، تابع خدا و انسانهاي معصوم باشد. پس اگر كسي مطيع خدا و انبياء نيست، يعني عقل درستي ندارد. در قرآن كريم فرمود كه: «أَكْثَرُهُمْ‏ لا يَعْقِلُون.»
حال اگر كسي هنوز به مقام عقلانيّت نرسيده، چگونه مي تواند صاحب قلب باشد؟ اينها قلب احساسي را كه از درجات نفس حيواني است، با قلب انساني اشتباه گرفته اند. وقتي مردم مي گويند: دلم چنين مي خواهد يا به دلم افتاد كه ... ، منظورشان همان قلب حيواني است كه يكي از شئونات نفس است. عبادت نمودن با اين قلب هم عبادت حيواني است.
اغلب مردم، فقط نفس دارند. برخي ها عقلشان هم فعّال شده. اندكي از مردم نيز اهل قلب هستند. صاحبان مقام روح، معصومند. فوق مقام روح نيز مراتب عصمت است. طيّ اين مراحل، بدون نماز، محال است. چرا كه « الصلاة معراج المؤمن.» اين مراتب، در واقع همان مراتب سير معراجي اند كه نماز، نقشه ي اين راه و مركب اين راه است.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
7 + 5 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .