برخورد مدیر اداره با کارمند سخن چین

برخورد يك مدير اداره زماني كه كارمند ها زير آب همديگر را مي زنند چگونه بايد باشد، مثلا بعضي از كارمند ها زير آب كارمند هاي ديگر را مي زنند در اين صورت وظيفه من چيست، حرف او را باور كنم يا كاملا رد كنم؟

به شيرين زباني و لطف و خوشي- تواني كه پيلي به مويي كشي
به گفتار شيرين جهان ديده مرد- كند آنچه نتوان به شمشير كرد
سوالي كه مطرح كرده ايد نشان دهنده ي ريزبيني و ايمان شما دارد. بايد بررسي كرد كه كارگران و افراد زير دست در چه مواقعه اي دست به اين جور كارها مي زنند؟ معمولا در چه موردي است؟ چرا اين جرات را به خود داده اند؟ايا شما شنونده خوبي براي اين حرفا هستيد؟ و .... بهترين كار در اين مورد شنونده نبودن است و زمانيكه آنها گوشي براي اين حرفا نداشته باشند روش خود در تغيير مي دهند.نكته مهم در اين زمينه اين است كه زمينه ايجاد اين رفتار را بايد شناسايي نمود و با تغيير اين وضعيت اين زمينه هم از بين مي رود.براي اين كه به سوال شما پاسخ بدهيم نكاتي را بيان مي كنيم:
الف- حق گرايي: بي شك آدمي در زندگي فردي و اجتماعي و در نهان و آشكار دل در گرو اطاعت آناني مي بندد كه بر محور حق حركت مي كنند و رفتار و گفتار خود را بر پايه ي آن استوار مي سازند. بنابراين يكي از نيازمندي هاي مدير مدبر و لايق، قاطعيت در برابر اجراي حق است، چنان كه امام علي -عليه السلام - فرمود:«يحتاجُ الامام الي قلبٍ عَقولٍ و لِسانٍ قَئُولٍ وَ جَنانٍ عَلي اِقامَةِ الْحَقِّ صَئُولٍ؛ مدير نيازمند سه چيز است: قلب انديشمند و متفكر، زبان گويا و دل پر جرأت و قاطع در برابر اجراي حق». اگر مديري در جاي به زير دستان ظلم نمود و از حق عبور كرد به اشتباه خود اعتراف كند هم در رشد شخصيتي خود گامي بر داشته است و نيز در دل كاركنان خود جاي خواهد گرفت كه نتيجه ي آن كاركرد بهتر كاركنان است.
ب- عدالت محوري: يكي از راه هاي اثربخشي و نفوذ سرپرستان و مديران در دل هاي زيردستان، رفتار عادلانه آنان است. كساني كه بر اساس عدالت در بين مردم زندگي مي كنند، هر زمان دستوري دهند، همگان با ميل و خواست دروني براي اجراي اوامر آنان مي كوشند، از اين رو مي توان گفت: اجراي عدالت نه تنها يك وظيفه اسلامي، بلكه يكي از عوامل مهم اثربخشي مديران است. مدير عادل بر كسي ظلم و ستم روا نمي دارد و شهد شيرين عدالت را بر مذاق زير دستان مي چشاند.
پرداخت به موقع حقوق زير دستان و رعايت عدالت در اين زمينه و كسب رضايت مندي كارمندان يكي از راهكار هاي مهم ايجاد امنيت شغلي و آرامش در ميان كاركنان و ارايه خدمات شايسته از طرف آنان است.
ج- مهرورزي، تشويق و تنبيه: حضرت علي - عليه السلام- خطاب به مالك اشتر مي فرمايد :«دلت را از محبت به مردم و مهرباني و لطف در حق آنها پر گردان، مبادا مانند حيوان درنده در فكر دريدن آنان باشي».
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد - نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
توانايي مدير در ايجاد رابطه دوستانه با زيردستان، يكي از نكته هاي اساسي موفقيت در كارهاست؛ البته ناگفته نماند زير دستان بايد درك كنند مديري كه با آنها دوست است و ارتباط صميمي دارد، در جاي خود نيز از قاطعيت لازم برخوردار است و در مواردي هم ممكن است تنبيه براي آنان در نظر بگيرد؛ البته يك مدير كارآمد و رشد يافته با توجه به خطاكار و وضعيت محيط كار، نسبت به تنبيه اقدام مي كند.
مدير موفق همواره تلاش مي كند تا خطاكار متوجه بدي كارش شود و از تكرار آن خودداري كند و هرگز در به كار بردن نوع تنبيه شخصيت كارگران و افراد را لگد مال نمي كند؛ يعني در حقيقت تنبيه متوجه كار نادرست آنان مي باشد، نه شخصيت آنان.
ميچل تال مدير شركت اپيكور مي گويد: امروزه مردم دنبال چيزي بيش از پول هستند، مردم مي خواهند با آن ها مثل انسان رفتار بشود. شايد اين واضح به نظر برسد، اما اكثر كار فرماها هنوز اين را نفهميده اند.( مديريت آسان)
به طور كلي به نظر مي رسد يك مدير و مسئول خوب با جاي داشتن در قلب زير دستان مي تواند، بهترين و بيشترين بهره وري را در آنان مشاهده كند.
عالي ترين سطح خدمت از قلب و از اعماق وجود آدمي جريان مي يابد، پس هر شركتي و مسئولي كه به قلب كاركنان خود راه يابد، بهترين خدمات را ارائه خواهد داد. يك كارفرماي خوب و شايسته با نهادينه كردن و دروني نمودن رفتار و كار مناسب در افراد تحت نظرش عالي ترين خدمات را از آنها دريافت خواهد نمود و به نظر مي رسد با تشويق و تنبيه هاي مناسب و اصل كلي محبت در بين خود و افراد بتواند به اين مقصود دست پيدا كند. آيات الهي نيز با بيان اينكه خداوند آگاه، خبير، بيننده و شنونده كارها، اعمال و رفتار شما است، بسياري از امور را در وجود انسان نهادينه مي نمايد و از ريشه در سدد حل مشكلات و انسان سازي است.
يك كارفرما نيز بايد كاري كند كه در نبود او كارگران با عشق و علاقه به كار و كارفرما تلاش خود را بكار گيرند و در اين راستا توجه دادن كارگران به امور ديني و معنوي بسيار مؤثر است، زيرا يك كارگر متدين مي داند پولي را كه او در برابر كار دريافت مي كند بايد حلال باشد و رضايت كارفرما در آن دخيل است، بنابراين از تلاش كافي هرگز فرو گذار نخواهد بود.
كتاب جهت مطالعه ي بيشتر:
مديريت آسان، ناشر نور بخش، گردآوري و ترجمه رضا ناصري.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
3 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .