تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها

لطفا در مورد اسرار و آثار تسبيح حضرت زهراء(س) و اهميت آن، آگاهم فرماييد.

در روايت وارده شده که وقتي حضرت فاطمه زهرا -سلام الله عليها - از انجام کار منزل خسته و درمانده شد از پدر بزرگوارش - صلي الله عليه و آله - خادمي درخواست نمود که در کار خانه به او کمک کند . پيامبر -ص- به ايشان فرمود: آيا چيزي بهتر از خادم و کنيز نمي خواهي ؟ حضرت گفت : چرا مي خواهم . پيامبر فرمود : خداوند را در هر روز سي و سه مرتبه تسبيح کن و سي و سه مرتبه حمد او رابه جاي آور و سي و چهار مرتبه تکبير بگو و او را از برترو والاتر ازتوصيف بدان که روي هم رفته صد عدد مي شود ولي در ميزان و ترازوي حساب الاهي هزار حسنه به شمار مي آيد. بعد حضرت رسول -ص- فرمود: اي فاطمه! اگر اين تسبيحات را در هر صبح بگويي خداوند امر مهم دنيا و آخرتت را کفايت خواهد کرد. (بحارالانوار ج 43 ص 134 ح 32 دار احياء التراث العربي) تسبيحات حضرت زهرا -سلام الله عليها- در روايات مورد تاکيد بسياري است و در فضيلت آن احاديث فراواني وارد شده است: 1. از حضرت صادق - عليه السلام - نقل شده که فرمود: ما هم چنانکه کودکان خود را به نماز سفارش و امر مي کنيم آنانرابه تسبيح فاطمه -ع- نيز امر مي کنيم پس اين تسبيح را ترک نکنيد که هر که بر آن مداومت نمايد شقي و بدبخت نمي گردد. (حاشيه مفاتيح الجنان فضيلت تسبيح حضرت زهرا - سلام الله عليها) 2. در روايات معتبر وارد شده که مراد از ذکر کثير (ياد زياد) که در آيه شريفه : (واذکر و الله ذکرا کثيرا ) تسبيح حضرت فاطمه(ع) است و هر كس بعد از نماز بر آن مداومت نمايد خدا را بسيار ياد کرده است. (حاشيه مفاتيح الجنان فضيلت تسبيح حضرت زهرا - سلام الله عليها) 3. از حضرت باقر (عليه السام) روايت است که: هر کس تسبيح حضرت فاطمه - را بگويد و بعد از آن استغفار نمايد خدا او را بيآمرزد و آن از نظر زبان صد ولي در ميزان عمل هزار عدد به شمار مي آيد و شيطان را دور وخداوند را خشنود مي سازد. (حاشيه مفاتيح الجنان فضيلت تسبيح حضرت زهرا - سلام الله عليها) 4. حضرت صادق (عليه السلام) مي فرمايد: در نزد من تسبيح حضرت فاطمه(ع) بعد از هر نماز بهتر از هزار رکعت نماز است. (حاشيه مفاتيح الجنان فضيلت تسبيح حضرت زهرا - سلام الله عليها) 5. حضرت باقر (عليه السلام) در حديثي مي فرمايد: خداوند با هيچ تسبيح و تمجيدي بهتر ازتسبيح حضرت فاطمه (سلام الله عليها) عبادت نشده و اگر چيزي از آن بالاتر داشت هر چند ظاهر الفاظ اذکار و دعاهايي که وارد شده داراي آثار فراواني است و حتي اگرکسي معناي آن را نداند و يا به معناي آن توجهي نداشته باشد چون اين کلمات و الفاظ نور است و از زبان پاک امامان معصوم (عليهم السلام) صادرشده بدون شک داراي تاثير و برکت مادي و معنوي است ولي اثر کامل آن هنگامي است که در محتوا و مفهوم آن انديشه شود و زمينه تحقق و عمل به آن فراهم گردد. مثلا در همين تسبيح حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) اگر انسان به محتواي اين تسبيح و الفاظ و کلمات آن توجه داشته باشد تاثيري عميق در جان و روح او دارد و نشاط و قدرت و آرامش خاصي در خود احساس مي کند. اگر به معناي (الله اکبر)توجه کند و خداوند را بزرگتر از توصيف و بيان بداند و اين باور در عمق دل او رسوخ کند ديگر در زندگي دچارخوف و دلهره اظطراب نخواهد بود چون خداوند را به قدرت و علم و رحمت و صفات بي نهايت شناخته و تکيه اش برچنين خداوندي است. اگر در محتواي (الحمدلله) دقت نمايد در مي يابد که هر چه دارد و هر زيبايي و کمال و فضيلتي که در خود و ديگران و در عالم مي بيند از اوست و هيچ موجودي ازخود چُيزي و کمالي و فضيلتي ندارد پس يکسره توجه خود را به كانون عظمت و كمال و زيبايي و خير معطوف مي كند واز ديگران قطع اميد مي كند و تنها به كرم و جمال و كمال بي انتهاي او دلخوش و وابسته است و از خودپسندي و تكبر و خودبيني و صفات پست و فرومايه دوري مي گزيند. و اگر مفهوم (سبحان الله) را خوب درك كند، خداوند را از هر نقص و محدوديت و هر گونه صفتي كه در خور مقام جلال و جبروت او نيست منزه مي شمارد و چون چنين باور و اعتقادي دارد، سعي مي كند به چنين خدايي شباهت پيدا كند و همچون او از ناپاكي و آلودگي پاك گردد و از بدي ها فاصله بگيرد و سقف به صفات پاك الاهي و متعلق به اخلاق الاهي شود.

درباره تشريع تسبيح حضرت زهرا»عليها السلام« در منابع شيعه و اهل تسنن رواياتى نقل شده است. مبنى بر اينكه: «اميرالمؤمنين على»عليه السلام« فرمودند: وقتى كه رنجى را كه در اثر كارهاى خانه به فاطمه»عليها السلام« گفتم: بتازگى اسيرانى آورده اند. نزد پدرت برو. شايد به تو خدمتكارى بدهد، تا در كار منزل به تو كمك نمايد. فاطمه نيز به محضر پيامبر»صلى الله عليه وآله« رفت; ولى هنگامى كه ديد گروهى نزد آن حضرت هستند، منصرف شده، برگشت. پيامبر»صلى الله عليه وآله« كه متوجّه شدند فاطمه به خاطر امر مهمّى نزدشان ام ده بود، صبح فرداى آن روز به خانه فاطمه»عليها السلام« آمدند و از خواسته اش سؤال كردند; امّا فاطمه از ذكر خواسته اش خوددارى كرد من به رسول خدا»صلى الله عليه وآله« گفتم: به راستى شما به مشكلاتى كه فاطمه با آن روبرو است آگاه هستيد: آوردن آب، آرد كردن و جارو زدن. اين مسووليّت ها موجب رنج زهرا»عليها السلام« شده است. براى همين من به او گفتم كه از شما درخواست كند خدمتكاى به او عطا كنى، تا در كارهاى خانه او را يارى نمايد.رسول خدا»صلى الله عليه وآله« فرمودند: اى فاطمه! آيا تو را به چيزى كه براى تو از خادم و تمامى دنيا بهتر باشد راهنمايى كنم؟ فاطمه عرض كرد: آرى اى رسول خدا! آن حضرت نيز اين تسبيح معروف را، كه هنگام خواب و بعد از هر نماز خوانده مى شود، به فاطمه تعليم فرمود». (ر.ك به: من لا يحضره الفقيه، ص 67. و علل الشرايع، باب 88، ص 366 و دعانم الاسلام وصحيح بخارى، ج 2، ص 259 و ارشادالسارى، ج 6، ص 117) احاديث خاندان رسول»صلى الله عليه وآله« درباره تشويق به خواند تسبيح حضرت زهرا فراوان و در حدّ استفاضه است. تا آنجا كه امام باقر»عليه السلام« فرمود: «خداوند به وسيله ذكرى بهتر از تسبيح فاطمه»عليها السلام« كه هر روز بعد از نماز خوانده مى شود، عبادت نشده است اگر چيزى افضل از آن بود، به يقين رسول خدا»صلى الله عليه وآله« به فاطمه»عليها السلام« هديه كرد». امام صادق»عليه السلام« مى فرمايند: «خواندن تسبيح فاطمه»عليها السلام« در هر روز، بعد از هر نماز، نزد من از هزار ركعت نماز در هر روز بهتر است. همانا ما همچنان كه كودكانمان را به ابن حجر در ارشاد السارى ميظ گويد: «در اين مطلب براى على»عليه السلام« و فاطمه»عليها السلام« منقبتى است.» وى از ابن تيميه نقل كرده كه مواظبت بر خواندن آن خستگى را برطرف مى كند. برای توضیح بیشتر ر.ک: - ذذخائر العقبى، ص 49 و حلية الأصابة، ج 2، ص 41. - مسند حنبل، ج 1، ص 106 و الاصابة، ج 4، ص 379 - تذكرة الخلوص، ص 176.درباره فضيلت، در روايتى آمده است كه بر مولا سزاوار است كه عبادتى را، گرچه با تمام اجزاء و شرايط باشد، در صورتى كه بدون تسبيح حضرت زهرا»عليها السلام« باشد به صاحبش برگرداند و آن را قبول نكند. نيز از امامان»عليهم السلام« نقل شده كه فرموده اند: «انّ الصلاة الخالية منه تردّ على صاحبه؛ به راستى نمازى كه خالى از تسبيح باشد به خواننده آن رد مى شود؛ عبادتى كه با تسبيح حضرت زهرا»عليها السلام« همراه باشد مانند حلّه اى است كه زينت باشد. به نقل از سايت تبيان

از روايات استفاده مي شود كه بهترين تعقيب بعد از نماز، تسبيحات حضرت زهرا(س) است كه در اينجا به ذكر چند روايت (از حاشيه مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي) اكتفا مي كنيم: 1. از حضرت صادق(ع) نقل شده است: ما كودكان خود را به تسبيح فاطمه(س) امر مي كنيم چنان كه آنها را به نماز امر مي كنيم پس آن را ترك مكن كه هر كه بر آن مداومت نمايد شقي و بدبخت نمي گردد. 2. در روايات فراواني آمده است كه مقصود از ذكر و ياد فراوان در آيه شريفه : «واذكروا الله ذكرا كثيرا؛ تسبيح حضرت زهرا(س) است كه بعد از نماز هر كس بر آن مداومت نمايد خدا را بسيار ياد كرده است». 3. حضرت صادق(ع) فرمود: خواندن تسبيح حضرت فاطمه(س) بعد از هر نماز در نزد من از هزار ركعت نماز در هر روز بهتر است. 4. در روايت معتبر از حضرت باقر(ع) آمده است كه با چيزي مثل تسبيح حضرت فاطمه(س) خداوند عبادت و تسبيح و تمجيد نشده است و اگر چيزي از اين تسبيح بهتر بود پيامبر(ص) آن را به فاطمه(س) عطا مي كرد.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
2 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .