جذب دانشجویان به دین

براي جذب افراد به امور ديني در دانشگاه، چه فعاليت هايي را بايد انجام دهيم؟

اصولاً «دين»، كانون جوشش معرفت و شناخت است. شناخت نسبت به اين جهان، شناخت نسبت به انسان، نسبت به مسؤوليت، شناخت نسبت به مسير، راه و هدف، كه مجموعه‏ ى اين معرفت‏ها، اساس دين را تشكيل مى‏ دهند. به طور كلّى «دين»، انسان را محور جهان مى ‏داند و جهان را مجموعه و مظهرى از قدرت و رحمت الهى دانسته و در بناى جهان و مهندسى عظيم عالم وجود، دست قدرت خدا را مؤثر و همه كاره مى ‏داند. طبيعت دين(اسلام)، بسان يك ميدان مغناطيسى طبيعتى پر جاذبه است و دل‏هايى را كه آلوده به غرض‏ ورزى و كينه‏ توزى نباشد به سمت خود جلب مى‏ كند. اما به هر حال، محيط دانشگاه كه يك محيط علمى و آموزشى بوده و محل برخورد افكار، انديشه ‏ها و ديدگاه‏هاى متنوع و گاهى متضاد است، نمى‏ توان در چنين فضايى به صورت خيلى خوش‏بينانه به جاذبه‏ ى طبيعى دين تكيه كرد و جوانان و دانشجويان انتخابگر و در حال تغيير را به حال خويش رها كرد، چرا كه ايمان در قلب و دل يك جوان جوياى علم، بسان يك نهال نورسى است كه از بدو تولد بايد در دو عرصه درگير باشد. هم بايد براى تحكيم و تعميق ريشه‏ هايش در خاك و كسب غذاهاى مورد نياز خويش فعاليت كند و هم بايد با موانع و آفات كمرشكن بجنگد، يك دانشجو هم بايد نيازهاى مادى و معنوى و غذاهاى متناسب علمى و دينى را فراهم كرده و هم بايد با راهزنان عرصه‏ ى انديشه و تفكر بستيزد.

راه‏كارهاى كلى و جزيى براى جذب دانشجويان به سمت فعاليت‏هاى دينى.
الف) راه‏كارهاى كلى: كسانى كه در صدد جذب جوانان و دانشجويان به سمت دين هستند بايد داراى اين ويژگى‏ هاى كلى باشند:
1ـ شناخت پيام (دين): افرادى كه در صدد جذب دانشجويان به سمت امور دينى هستند بايد خودشان عارف و عالم به دين و احكام نورانى آن باشند (گر چه شناخت اجمالى داشته باشند).

2ـ جاذبه‏ ى پيام‏ دهندگان: آنان كه در صدد جذب ديگران به سمت و سوى دين هستند بايد اولاً خودشان مجذوب دين بوده و به احكام نورانى دين در عمل عشق بورزند. ثانياً اعمال و رفتار آنان آميخته با ارزش‏هاى دينى بوده و با اخلاق اسلامى، درهاى بسته‏ ى دل‏هاى جوانان را تسخير نمايند. چرا كه ايمان امر قلبى است و قلب، تسليم ميل و خواست ديگران نمى‏ شود، مگر اين كه خودش بخواهد. البته با اسلحه ‏ى محبت و عشق دينى مى‏ توان دل‏هاى زيادى را شكار كرده و با حوزه‏ ى دين آشنا كرد.

3ـ شناخت پيام‏ گيرندگان: پيام و پيام‏ دهندگان هر چه باشند و هر كه باشند، به پيروى مطلوب نمى‏ رسند، مگر اين كه مخاطب‏ شناس باشند، يعنى بايد ويژگى‏ هاى پيام ‏گيرندگان و سليقه ‏هاى گوناگون آنان را به خوبى بشناسند، چرا كه بعضى از افراد و دانشجويان با اسلحه‏ ى محبت و برخى با اسلحه‏ ى علم و هنر و گروهى ديگر با حربه ‏هاى متنوع ديگر به پيام‏هاى دينى تمكين كرده و بدان متمايل مى ‏شوند. پس شناخت مخاطب و پيام گيرنده علاوه بر اهميت اصل پيام و نيز پيام‏ دهندگان، نقش بسيار مهمى در ترويج و تبليغ از دين دارد.

ب) برخى راه‏كارهاى جزيى:
براى جذب جوانان و دانشجويان نسبت به امور دينى:

1ـ تقويت آرمان‏گرايى دينى در بين دانشجويان.
2ـ تبيين رابطه‏ ى دين و دنيا، علم و دين، دين و سياست.

3ـ تبيين جايگاه و نقش دين و تاريخ اديان به منظور پيشگيرى و مصونيت‏ سازى در مقابل تهاجم انديشه‏ هاى گمراه ‏كننده.

4ـ برانگيختن حس مذهبى دانشجويان در جهت تعميق باورهاى دينى ايشان.

5ـ شبهه ‏شناسى و پاسخ‏گويى به شبهات دينى، فرهنگى و اجتماعى دانشجويان.

6ـ الگوسازى از زندگى فردى و اجتماعى شخصيت‏هاى برجسته دينى در قالب فيلم و سريال.
7ـ تشكيل گروه‏هاى كوچك مطالعاتى و متنوع از دانشجويان و ايجاد رقابت سازنده بين آنان در امر شناخت دين و فرايند علمى آن.

8ـ تقويت تعامل علمى و دينى بين دانشجويان در رشته‏ هاى مختلف علمى و ايجاد همكارى بيشتر بين آنان در زمينه پروسه ‏هاى علمى و پژوهشى.

9ـ استفاده از اساتيد قوى از رشته ‏هاى مختلف علمى در زمينه‏ هاى علمى، دينى و اخلاقى براى رفع مشكلات دانشجويان در مسايل ياد شده.

10ـ بهره‏ گيرى از عالمان و سخنوران مورد علاقه‏ ى جوانان و دانشجويان در امور دينى.

11ـ تشكيل انجمن‏هاى فرهنگى و تفريحى جهت انجام سفرهاى فرهنگى و تفريحى با رعايت موازين شرع و عرف.

12ـ تشويق دانشجويان ممتاز و متعهد و رسيدگى به مشكلات مادى و معنوى آنان.

13ـ شناسايى، جذب و تشويق اساتيد فرهيخته، با اخلاق و داراى روحيه و نشاط بالا جهت تدريس در درس‏هاى مربوط به دين (اساتيد گروه معارف).

14ـ شناسايى و تشويق مديران و كارمندان علاقه مند به مسائل دينى و همكارى با آنان در ايجاد فضاى معنوى در دانشگاه‏ها و مبارزه معقول و هدفمند (بدون ايجاد كمترين نقش) با كارگزاران غير مسؤول و بى‏ انگيزه در دانشگاه‏ها.
بديهى است كه دست‏يابى به اهداف پيش‏گفته، مشروط به همكارى و مساعدت تصميم‏ گيرندگان در سطوح مختلف فرهنگى، تربيتى و آموزشى مى ‏باشد و به شدت به همكارى و خواست مديريتى آنان بستگى دارد. به اميد روزى كه اختلاف سليقه‏ ها و زبان‏ها به هم‏زبانى و با عنايت و لطف خدا، هر دوى آن‏ها به كانون آرام‏بخش و رشدآفرين هم‏دلى نايل شوند.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
3 + 10 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .