علل تفاوت فرزندان

در مورد فرزنداني كه از يك پدر و مادر متولد شده اند و از شرايط يكسان فرهنگي تربيتي بزرگ مي شوند، يكي صالح و ديگري ناخلف و ناصالح مي شود، علت چيست؟

عواملي و شرائطي که در تربيت فرزندان نقش دارند برخي دروني و داخلي است و برخي بيروني و خارجي . به فرض که فرزندان شرائط خارجي يکساني داشته باشند ولي هر گز شرائط و زمينه هاي داخلي آنها يکسان نمي باشد و همين تفاوت در شکل گيري شخصيت متفاوت و گاه متضاد آنها تاثير فراواني دارد . البته دو فرزند در ظاهر ممکن است شرائط خارجي يکساني داشته باشند ولي با دقت و تامل روشن مي گردد که ازاين حيث نيز کاملا يکسان نيستند و در برخي جهات با يکديگر متفاوتند . تفاوت از نظر روحيه و استعداد و سرمايه ها و توانا ئي ها ي دروني و سليقه امري غير قابل انکارو اجتناب نا پذير است و همين موجب مي گردد که هيچ دو نفري کاملا شبيه هم نباشند .
علاوه بر آن عوامل محيطي هم خيلي تعيين كننده هستند به طور مثال دوست بد مي تواند انسان را زير و رو كند. ممكن است كسي در يك خانواده كاملا مذهبي بزرگ شده باشد، ولي در محيط مدرسه و محله در دام دوستي اسير و گرفتار شود كه ظاهري خوب ولي سيرت و باطني بد داشته باشد. همين يك دوست كافي است كه فرزند يك خانواده نيك سيرت را تبديل به يك انسان بد سيرت و بد اخلاق نمايد و از راه مستقيم خارج سازد. نمونه آن در قرآن كريم فرزند حضرت نوح (ع) است. پسر نوح با بدان بنشست-خاندان نبوتش گم شد.
دربارة شكل گيري رفتار و شخصيت انسان اعتقاد بر اين است كه عوامل مختلفي تأثيرگذار است كه عبارتند از: 1. وراثت 2. محيط 3. تعامل محيط و وراثت 4. اراده و اختيار انسان
منظور از محيط هم شامل تمام متغير هاي خارج از وجود فرد است كه از آغاز باروري و انعقاد نطفه تا هنگام تولد و از آن هنگام تا مرگ انسان را در بر مي گيرد و بر او تأثير مي گذارد پس شامل تمام انواع محيط يعني محيط طبيعي مثل آب و هوا، تغذيه، منطقة جغرافيايي و محيط اجتماعي مثل روابط ميان افراد خانواده، مدرسه، همسالان، جامعه، فرهنگ، مذهب، وسائل ارتباط جمعي، انجمن ها و... همه و همه را شامل مي شود.
اما آنچه بايد توجه داشت اين است كه انسان موجود منفعل محض نيست كه هر چه اين عوامل محيطي (اعم از طبيعي و اجتماعي و غيره) تأثيرگذار باشند، انسان پذير است و بدون هيچ تصرفي رنگ آن عامل تأثيرگذار را به خود مي گيرد. بلكه انسان اراده و اختيار آزاد انسان نيز در رشد انسان تأثيرگذار است و در رفتارهاي آگاهانة انسان ارادة او نقش ايفا مي كند. پس اگر معلم و مدرسه تأثير خاص خود را روي فرد ايفا مي كند، به گونه اي نخواهد بود كه تمام آن نقش تأثيرگذار را بدون كم و كاست آن شاگرد پذيرا باشد و اگر هم تأثيري گذاشته است، مي تواند با ارتقاء سطح آگاهي خود و آشنايي به جوانب مسأله، مسير خود را تغيير دهد. نشانه هاي آن نيز در رفتار افراد قابل مشاهده است. همان طور كه در برخي شاگردان تأثير رفتار يا سخن معلم و مدرسه را مشاهده نمي كنيم و در برخي ديگر به شكل كامل و تمام تأثير گذار بوده و در دستة سوم تأثير اندك بوده است.
و يا مسير از گذر زمان، شاگردي كه در زمان تحصيل تابع محض معلم خود بودن در بزرگسالي تغيير مسير داده است.

در مورد تربيت فرزند به منابع زير مراجعه نماييد:
1- تربيت کودک، ابراهيم اميني
2- راه تربيت، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
3- آشنايي با تعليم و تربيت اسلامي، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
4- روانشناسي و تربيت کودکان و نوجوانان، دکتر غلامعلي افروز، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
5- تربيت طبيعي در مقابل تربيت عاريه اي، عبدالعظيم کريمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
6- والدين و مربيان مسؤول، رضا فرهاديان، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم
7- خانواده و دشواري هاي رفتاري کودکان، دکتر علي قائمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
8- مجموعه كتاب هاي خانواده، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
9- پرورش مذهبي كودكان، دكتر علي قائمي
10- آزادي كودك و حدود آن، دكتر علي قائمي
11- اصول و روشهاي تربيت در اسلام ، احمدي ،سيد احمد ، تهران : انتشارات انجمن اولياء و مربيان ، 1373
12- اسلام و تعليم و تربيت ،حجتي ، سيد محمد باقر ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامي ،1368
13- گفتارهائي پيرامون اثرات پنهان تربيت آسيب زا ،كريمي ، عبدالعظيم ، تهران : انتشارات انجمن اولياء و مربيان ، 1373
14- با تربيت مكتبي آشنا شويم ، مظلومي، رجبعلي ، تهران : انتشارات امير كبير، 1366
15-جايگاه پرورش حسِ ديني در تربيت كودكان نويسنده : محمد قمي فر

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
4 + 12 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .