فرق مکاشفه رحماني و شيطاني

فرق مكاشفه شيطاني با نفساني و مكاشفه رحماني با ملكي چيست؟

در پاسخ به توضيح زير توجه كنيد :
1. با توجه به اين كه مشهود انسان مختلف و چهار قسم است : نفساني ، شيطاني ، ملكي و رحماني ؛ بين عرفا در كشف و شهود نيز اختلاف است لذا احتياج به ميزاني داريم كه با آن ، مشهودات صادق و كاذب را از هم تميز دهيم . چنان كه در علم حصولي نيز به ميزان نيازمنديم كه خطا از صواب باز شناخته شود و لذا تمام علوم حصولي بايد يا بَيِّن و بديهي بوده يا مبين بوده و به بديهي ختم شوند ، در كشف و شهود نيز به ميزاني احتياج داريم تا بين صادق و كاذب آن تفكيك كند ، زيرا كشف و شهود نظري بايد به كشف و شهود بديهي ختم شود ، آن ميزان ، همان كشف و شهود معصوم(ع) است.
بزرگان جهان معرفت و شهود مي گويند : كشفي اطمينان آور است كه به كشف معصوم منتهي شود؛ ميزان كشف معصوم است، چون معصوم با متن واقع ارتباط دارد و كشف او ملكي و يا رحماني است . كشف انسان هاي ديگر ممكن است ، از سنخ «و إنّ الشياطين لَيُوحون إلي أوليائهم لِيُجادِلُوكُم» انعام/121 و يا از سنخ «و ما كان لبشرٍ ان يكلمه الله إلّا و حياً أو من و راءِ حجابٍ أو يرسل رسولاً فيُوحي بإذنه ما يشاء إنه عَليٌ حكيم» شوري/51 باشد. يعني شايسته هيچ انساني نيست كه خدا با او سخن گويد جز از راه وحي يا از پشت حجاب ، يا رسولي مي فرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحي مي كند، زيرا او بلند مقام و حكيم است.
بنابر اين ، چون القائات دو سنخ است و در كشف عرفا نيز اختلاف است ، و در هر مورد اختلاف تبايني يكي حق است و ديگري باطل ، چنان حضرت علي(ع) فرمود: «ما اخْتلفتْ دعوتان إلا كانتْ إحداهما ضلاله»بايد با كشف و شهود معصوم باز شناخته شوند. پس ميزان كشف عرفا ، كشف معصوم است.
آية الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
2. شهود بر دو قسم است:
شهود كاذب:
گاهي انسان با مثال متصل خود و يا هواي نفس و تمثلات شيطاني رابطه دارد . چنانچه چيزي را در رؤياي كاذب مي بيند ، همان حال در بيداري براي او پيدا مي شود و چيزي را مي بيند و بعد از ديدن به آن مهر مي ورزد و ميل پيدا مي كند . اين گونه از گرايش هاي انسان به امامت شهود كاذب او راه اندازي مي شود و چون شهود كاذب است، محبت هم كاذب خواهد بود.
به بيان ديگر: در اين صورت چون مشهود انسان خاطرات نفساني و يا القائات شيطاني متمثل شده در درون اوست ، گرايش او نيز، گرايش حق و صدق نخواهد بود ، چون اين علم حضوري، با شهود منسوجات وهم و خيال حاصل شده و با واقع ارتباط ندارد.
شهود صادق:
گاهي انسان در آن حالت با حقايق عيني ، مانند مثال منفصل رابطه برقرار مي كند و آن را مي يابد ، يعني در اين حال در درون اين انسان تمثلات ملكي يا رحماني متمثل مي شود . اين شهود به دليل اين كه متعلق آن ، القائات ملكي يا رحماني است، صادق است و گرايش هاي برخاسته از اين شهود نيز ، صادق خواهد بود و از همين طريق است كه انسان به محبت صادق نايل مي شود.
آية الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
3. شهودها و تجربه ها عرفاني قابل ارزيابي است و مي توان با سنجه هايي اعتبار هر تجربه اي را آزمود. در اين زمينه از سوي عارفان و فيلسوفان سنجه هايي ارائه شده كه مهم ترين آنها عبارتند از:
1- مطابقت با آموزه هاي كتاب معصوم الهي (قرآن) و سنت معصومين
2-مطابقت با احكام قطعي و عقلي
براي تشخيص شهود حقيقي از غير حقيقي دو ميزان و خط كش وجود دارد يكي آموزه هاي معصومانه كتاب و سنت است. اگر شهودها و مكاشفات در تعارض و تنافي با آيات و روايات قعطي بودند، فاقد اعتبار و ارزش مي باشند و معلوم مي شود آنها غير واقعي و كاذب بوده اند هم چنين دليل و برهان قطعي عقل ميزان و معيار ديگري است براي تمييز شهود صادق از شهود كاذب.
براي آشنايي با اقسام كشف و شهود به كتاب مقالات استاد محمد شجاعي رجوع شود.
در هر صورت ملاقاتهائي رخ داده وترديدي در آن نيست،ولي اين ملاقاتها نبايد وسيله ودكاني شود براي افراد،از طرف ديگر،نمي توان تضمين داد كه ملاقات كننده تا آخر عمر مصونيت دارد ونياز به تلاش دارد تا عاقبت به خير شود.
نكته ديگر آنست كه،بين رياضت مرتاضان ورسيدن به مكاشفات،وسير وسلوك شرعي وتوفيق به لقاءاولياء الهي تفاوت هست،در رياضتهاي شرعي ،افراد به وظائف وتكاليف خود عمل مي كنند وبه شهود مي رسند ولي مرتاض از راههاي غير معقول هم استفاده مي كند وبه رموزي دست پيدا مي كند ،در نتيجه مي توان گفت كه حالاتي را كه علماءدين پيدا مي كننديك نحوه مصونيتي براي آنها مي آورد. دقت كنيد.

دیدگاه ها

بسیار تاثیر گزار بود ممنون

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
4 + 10 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .