پاداش صبر بر گناه

P3Aسلام جوان يا نوجواني كه خود را از گناه در اين دوره آخر الزمان حفظ كند چه اجر و پاداشي دارد؟ آيا در آيات و روايات آمده است؟

اينكه نوجوان يا جوان خود را از معصيت حفظ كند ،دقيقا همان است كه از آن، در آيات وروايات تعبير به «صبر» كرده اند :
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ » (بقرة / 153 )- نخست ميگويد: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از صبر و نماز كمك بگيريد (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).و با اين دو نيرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشكلات و حوادث سخت برويد كه پيروزى از آن شما است زيرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ).
- لذا بسيارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذكر كرده‏اند:
صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشكلاتى كه در راه طاعت وجود دارد).
صبر بر معصيت (ايستادگى در برابر انگيزه‏هاى گناه و شهوات سركش و طغيانگر).
و صبر بر مصيبت (پايدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شكست روحى و ترك جزع و فزع).
كمتر موضوعى را در قرآن مى‏توان يافت كه مانند صبر تكرار و مورد تاكيد قرار گرفته باشد، در قرآن مجيد در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به ميان آمده كه بيش از ده مورد از آن به شخص پيامبر ص اختصاص دارد.تاريخ مردان بزرگ گواهى مى‏دهد كه يكى از عوامل مهم يا مهمترين عامل پيروزى آنان استقامت و شكيبايى بوده است، افرادى كه از اين صفت بى‏بهره‏اند در گرفتاريها بسيار زود از پا در مى‏آيند و مى‏توان گفت نقشى را كه اين عامل در پيشرفت افراد و جامعه‏ها ايفا مى‏كند، نه فراهم بودن امكانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
- به همين دليل در قرآن مجيد روى اين موضوع با مؤكدترين بيان تكيه شده است، آنجا كه مى‏گويد: إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى‏حساب مى‏گيرند (زمر- 10). يعنى پاداش صابرين ،عدد و شماره ندارد.
- و در مورد ديگر بعد از ذكر صبر در برابر حوادث مى‏خوانيم: إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: اين كار از محكمترين كارها است (لقمان- 17).
- اصولا ويژگى استقامت و پايمردى، اين است كه فضائل ديگر بدون آن ارج و بهايى نخواهد داشت كه پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در كلمات قصار مى‏خوانيم:و عليكم بالصبر، فان الصبر من الايمان كالراس من الجسد، و لا خير فى جسد لا راس معه، و لا فى ايمان لا صبر معه: بر شما باد به صبر و استقامت كه صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى‏سر فايده‏اى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر، ناپايدار و بى‏نتيجه است « نهج البلاغه كلمات قصار شماره 82.».
- در روايات اسلامى عاليترين صبر را آن دانسته‏ اند كه به هنگام فراهم آمدن وسائل عصيان و گناه ، انسان مقاومت كند و از لذت گناه چشم بپوشد.
- در تفسير قمى در مورد آيه (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏) نازعات /40 و41 ، فرمود اهل ايمان كه بر معصيت و گناهى دست يابند و سپس در اثر مخالفت و نهى پروردگار، از اقدام به گناه خوددارى نمايند جزاء و پاداش ترك گناه ؛ نعمتهاى بهشت خواهد بود.
روايات:
َ
1. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ تَرَكَ مَعْصِيَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
رسول خدا ص فرمود : هر كس به خاطر ترس از خدا گناه را ترك كند خداوند روز قيامت او را راضي خواهد نمود . (الكافي 2 81 باب اجتناب المحارم )
2. وَ فِي وَصِيَّةِ النَّبِيِّ (ص ) لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا عَلِيُّ مَنْ تَرَكَ الْخَمْرَ لِلَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ .
رسول خدا ص در سفارش به امير مومنان ع فرمود : هر كس شراب را براي خدا ترك كند خداوند به او از شراب بهشتي مي نوشاند. (بحارالأنوار 8 114 باب 23)
َ3. منْ تَرَكَ لِلَّهِ شَيْئاً عَوَّضَهُ اللَّهُ خَيْراً مِنْه‏.
هر كس چيزي ( از گناه ) را ترك كند خداوند بهتر از ان را به او خواهد داد . (بحارالأنوار 57 229 باب 36 )
َ4. فوائد چشم پوشي و عفت چشم
چشمي كه به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب بركات زير مي گردد:
الف . ديدن شگفتيها:
«رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: « غُضُّوا اَبْصارَكُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ » چشمهايتان را (از نامحرم) بپوشانيد تا عجايب و شگفتيها را ببينيد. (بحارالانوار، ج 101، ص 41 )
ب . راحتي قلب:
امام علي ـ عليه السلام ـ فرمود: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ » آنكه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت كرده است. ( شرح غررالحكم، آمدي،‌ج 5، ص 449 )
ج . نيك خويي:‌
همچنين آن حضرت فرمود: «مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ » كسي كه نگهاه هايش كنترل شود، صفاتش نيكو گردد. (ميزان الحكمه، ج 10، ص 7 )
د .پاداش الهي:
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: « مَنْ نَظَرَ اِلي امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِليَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ يَرْتَدَّ اِلَيْهِ بَصَرُهُ حَتّي يُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العينِِ » هر كسي زني را ببيند و بلافاصله ديده اش را به آسمان بدوزد يا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اينكه خداوند حوريان بهشتي را به عقد او در آورد. (بحارالانوار، ج 101، ص 7 )
ه . چشيدن شيريني ايمان:
پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: « اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْليسَ‌ فَمَنْ تَرَكَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ايماناً يَجِد حَلاوَتَهُ في قَلْبِهِِ » نگاه (به نامحرم) تير زهرآلودي از تيرهاي شيطان است و هر كس آن را از ترس خدا ترك كند، خداوند چنان ايماني به او عطا كند كه شيريني اش را در دل خويش احساس كند. ( بحارالانوار، ج 101، ص 38 )

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
13 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .