موسيقي در خوابگاه

من تو خوابگاه آهنگ ابدا گوش نميدم ولي هم اطاقي هام معتاد آهنگ هستند و هميشه آهنگ گوش مي كنند و منم گوش مي كنم ... شما بگيد من چي كار كنم؟

در زمينه موسيقي در خوابگاه ابتدا لازم است به چند نکته توجه داشته باشيد :
1- اينکه تمامي آهنگ ها حرام نيست و برخي آهنگ ها به لحاظ محتوا و نوع ريتم از آهنگ هاي حرام تلقي نمي شود و گوش کردن به آن اشکال ندارد. از نظر شرعي تنها موسيقي و آوازي که طرب انگيز و شايسته مجالس لهو باشد, حرام است.
2- در استفاده آهنگ هاي مجاز نيز لازم است جانب اعتدال رعايت شود, زيرا افراط در گوش كردن به موسيقي حلال و عرفاني باعث مي شود انسان نتواند تمركز داشته باشد و براي ذهن انسان مضر است.
3- در محيطي که در آن موسيقي حرام پخش مي شود، مانند خوابگاه، اولين وظيفه شخص نهى از منكر است که لازم است با بياني متين و با بهترين و مؤثرترين شيوه و منطق انجام گيرد. در صورت عدم تأثير نهي از منکر، وظيفه اين است که از گوش کردن به آن احتراز نماييد.
در اين زمينه گفتني است: گوش کردن با شنيدن متفاوت است. آنچه نسبت به موسيقي حرام اشکال دارد گوش کردن اختياري آن است, بنابراين چنانچه شخص مجبور باشد در آن مكان بماند شنيدن غير اختياري و به گوش خوردن آن اشکال ندارد.
4- به عنوان راهکار شما مي توانيد خودتان را به كارى مشغول نماييد و گوش نكنيد و تا آنجا که ممکن است هنگام پخش موسيقي از اطاق خارج شويد و در صورت امکان از ايشان بخواهيد که ساعات مخصوصي را براي شنيدن موسيقي قرار دهد که مزاحمت براي ديگران نداشته باشد و يا صداي آن را طوري قرار دهد که خودش بشنود. مثلا از گوشي استفاده نمايد.

توضيح بيشتر:
افرادي که در يک مکان با هم زندگي مي کنند شايسته است به آداب و شرايطي که بر زمان و مکان حاکم است احترام بگذارند تا با مراعات آن آداب، محيطي مطلوب براي ايشان مهيا شود. انسان آزاده و فرهيخته، حرمت و ادب حضور ديگران را نگه مي دارد و از آنچه موجب رنجش هم نوع شود مي پرهيزد بر همين اساس اگر به امور ديني هم نگاه کنيم حرمت ها و مرزها کاملا حفظ شده است براي مثال اگر چه مسجد محل عبادت است ولي صداي بلندگوي مسجد نبايستي موجب آزار همسايگان شود. يا فردي که مايل است قرآن را با صوت بلند و خوش تلاوت کند شايسته است مکان خلوتي را براي خود برگزيند و ... هر کس در امور مربوط به خود آزادي هايي نسبي دارد و در عين حال تا جائي که آزادي ديگران خدشه دار نشود، از نعمت آزادي عمل برخوردار است. هر کجا آزادي عمل شخص با آزادي ديگران تنافر و تناقض ايجاد کند، بايد شخص حدود و اندازه هاي خود را بشناسد و سپس در حفظ حريم ديگران بکوشد همان طور که خود نيز دوست دارد تا حرمتش محفوظ بماند در خصوص افرادي که از موسيقي غير مجاز و حتي مجاز استفاده مي کنند همين قاعده جاري است که افراد بايد قوانين و ضوابط و اخلاق فردي و اجتماعي را مراعات کنند مخصوصا در محيط خوابگاه يا خانه جمعي که اخلاق و آداب خاصي دارد و لازم است اين آداب بصورت يک فهرست مکتوب در اتاق ها نصب شود تا با استناد به آن آداب هر فرد خود را موظف به پايبند بودن به آنها نمايد.
علاوه بر اين مواردي که برخلاف عرف و شرع رخ مي دهد بايد با فرد خاطي از سر خيرخواهي و مصلحت انديشي، گفتگو شود و با بيان متين و بهترين و مؤثرترين شيوه مواجهه صورت گيرد تا انشاءالله متنبه شود و يا حداقل خود را متعهد سازد در اندازه اي که ديگران حتي متوجه نشوند و مزاحمتي براي ديگران ايجاد نشود آزادي عمل داشته باشد. اگر گروه غالب در خوابگاه مرتکب چنين عملي مي شوند باز بايد در جهت آگاه سازي ايشان اقدام کرد و چنانچه مؤثر نشد خود شما با يک برنامه زمان بندي شده سعي کنيد کمترين زمان را در جمع آنها باشيد و در زمان هاي ديگر از مکانهايي که از امنيت و آسايش بيشتري برخوردار است استفاده کنيد تا انشاءالله ايشان از روش خود باز گردند به هر جهت براي اينکه دچار تأثير وضعي اصوات نامشروع نشويد سعي کنيد محل اسکان خود را تغيير دهيد و حتي اگر هزينه اي در بر دارد آنرا تحمل نمائيد تا از آثار سوء موسيقي غير مجاز در امان بمانيد. و در صورتي که ناچار از بودن در جمع آنها هستيد با عملکرد خوب انساني و الهي با ايشان رفتار نمائيد تا به تدريج بتوانيد در آنها تأثير بگذاريد و به کار هاي خود مشغول باشيد و به اصوات نامشروع گوش نکنيد. و چنانچه عمدا گوش نکنيد و ناچار از ماندن در آن مکان باشيد در اين صورت خوردن صداي آن به گوش شما اشکال ندارد.

توضيح درباره انواع موسيقي:
1- موسيقي غنائي: هرگونه آهنگي است كه به لحاظ شكل يا محتوا موجب تحريك شهوت و متناسب با مجالس گناه است. اين گونه موسيقي, گاهي آرامش تخديرگونه براي اعصاب دارد و گاهي هيجانات ناهنجار براي روان در پي دارد.
2- موسيقي غيرغنايي: شامل صداهاي موزون طبيعت، مارش نظامي , صوت قرآني, غير غنايي، آواز حدي (براي تحريك حيوانات و دام) مي شود. اين نوع موسيقي ميتواند پاسخگوي گرايش طبيعي انسان به زيبايي هاي سمفوني و موزون باشد.
با توجه به آنچه گفته شد بررسى متون دينى و آراء عالمان دين نشان مى‏دهد كه موسيقى از نظر اسلام در چند صورت حرام مى‏باشد:
1 ) موسيقى مطرب يعنى آهنگ‏هايى كه موجب (تحريكات غيرارادى در شنونده شود) و انسان را از ياد خدا غافل مى‏سازد. منظور از محرك بودن نيز نوعى و شأنى است؛ يعنى، به طور معمول چنين اثرى را دارا باشد نه فقط نسبت به شخص خاص.
2 ) موسيقى همراه با مضامين لهوى كه به گونه‏اى موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان است مانند ترانه‏هاى عاشقانه و اشعارى كه در وصف زن، شراب و غيره است و از همين قسم است اشعارى كه به هر نحو موجب ترويج باطل و مخالفت با حق باشد مانند توهين به مقدسات و يا در جهت تاييد كفر و شرك و نظامهاى فاسد و سردمداران آن باشد.
3 ) موسيقى در مجلس گناه و لهوولعب مانند آهنگهايى كه در حال رقص يا نوشيدن شراب و غيره نواخته مى‏شوند. در هر صورت معيار در حرمت موسيقى مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامين فساد انگيز و اغوا كننده و طرب انگيز است و فرق نمى‏كند كه از صدا و سيما باشد يا غير آن. ايرانى باشد و يا غيرايرانى.

موسيقي از نگاه رهبري:
همين طور فرقى بين رفع خستگى، سرگرمي و غير آن و براى خود يا ديگران در اين حكم نيست و ملاك در تحريك شدن نوع مردم است نه شخص انسان و اگر صداي زن باشد حرمت مؤكد است.
براي اطلاع بيشتر شما متن سخنان مقام معظم رهبري در ذيل ايراد مي شود. متن سخنراني مقام معظم رهبري درباره موسيقي كه در جمع دانشجويان ايراد شده است: در مورد موسيقى دو حرف وجود دارد: يكى اين كه ببينيم اساساً مشخصه‏هاى موسيقى حلال و حرام چيست؛ و ديگر اين كه بياييم: در مصداق، مرزهايى را مشخص كنيم تا به‏قول شما، جوانان بدانند كه اين يكى حرام و اين يكى حلال است. البته اين دومى كارآسانى نيست؛ كار دشوارى است. كه انسان از اين اجراهاى موسيقى‏هاى گوناگون - موسيقى خارجى، موسيقى ايرانى هم با انواع و اقسامش؛ با كلام، بى‏كلام - بخواهد يكى‏يكى اينها را مشخص كند؛ اما مشخصه‏هاى كلى‏يى دارد كه آن‏را مى‏شود گفت. البته من هم در جاهايى به بعضى از اشخاصى كه دست‏اندركار بودند، آنچه را كه مى‏توانستم و مى‏دانستم، گفته‏ام؛ حالا هم مختصرى براى شما عرض مى‏كنم. ببينيد، موسيقى اگر انسان را به بيكارگى و ابتذال و بى‏حالى و واخوردگى از واقعيتهاى زندگى و امثال اينها بكشاند، اين موسيقى، موسيقى حلال نيست؛ موسيقى حرام است. موسيقى اگر چنانچه انسان را از معنويت، از خدا و از ذكر غافل كند، اين موسيقى حرام است.
موسيقى اگر انسان را به گناه و شهوترانى تشويق كند، اين موسيقى حرام است؛ از نظر اسلام اين است. موسيقى اگر اين خصوصيات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن‏وقت حرام نيست. اينهايى را كه من گفتم، بعضى از آنها در موسيقى بى‏كلام و در سازهاست؛ بعضى هم حتى در كلمات است. يعنى ممكن است فرضاً يك موسيقى ساده‏ى بى‏ضررى را اجرا كنند، ليكن شعرى كه در اين موسيقى خوانده مى‏شود، شعر گمراه كننده‏يى باشد؛ شعر تشويق كننده‏ى به بى‏بندوبارى، به ولنگارى، به شهوترانى، به غفلت و اين‏طور چيزها باشد؛ آن وقت حرام مى‏شود. بنابراين، آن چيزى كه شاخص حرمت و حليت در موسيقى است و نظر شريف امام هم در اواخر حيات مباركشان - كه آن نظريه را در باب موسيقى دادند - به همين مطلب بود، اين است. موسيقى لهوى داريم ممكن است موسيقى - به اصطلاح فقهى‏اش - موسيقى لهوى باشد. «لهو» يعنى غفلت، يعنى دور شدن از ذكر خدا، دور شدن از معنويت؛ دور شدن از واقعيتهاى زندگى؛ دور شدن از كار و تلاش و فرو غلتيدن در ابتذال و بى‏بندوبارى. اين موسيقى مى‏شود حرام. اگر اين با كيفيت اجرا حاصل بشود، اگر با كلام حاصل بشود؛ فرقى نمى‏كند.
شما مى‏گوييد زبان بين‏المللى. آن موسيقى‏اى كه به‏قول خود شما مرزها را درنورديده و در جاهايى پخش شده، آيا اين لزوماً موسيقى خوبى است؟ صرف اين كه يك موسيقى از مرز فلان كشور خارج شد و توانست به مثلاً كشورهاى مختلف برود و يك عده طرفدار پيدا كند، مگر دليل خوب بودن موسيقى است؟ نه، به هيچ وجه. ممكن است يك موسيقى‏يى باشد كه به شهوترانى و تحركات و نشاطهاى شهوى جوانى تحريك مى‏كند؛ طبيعى است كه يك مشت جوانى كه غفلت زده هستند، از اين موسيقى خوششان مى‏آيد.
هر جايى كه در دنيا دستشان به اين نوار بيفتد، از آن نوار استفاده مى‏كنند. اين دليل خوب بودن موسيقى نيست. من نمى‏توانم بطور مطلق بگويم كه موسيقى اصيل ايرانى، موسيقى حلال است؛ نه، اين طور نيست. بعضى خيال مى‏كنند كه مرز موسيقى حلال و حرام، موسيقى سنتى ايرانى و موسيقى غيرسنتى است؛ نه، اين‏طورى نيست. آن موسيقى‏يى كه مناديان دين و شرع هميشه در دوره‏هاى گذشته با آن مقابله مى‏كردند و مى‏گفتند حرام است، همان موسيقى سنتى ايرانى خودمان است كه به شكل حرامى در دربارهاى سلاطين، در نزد افراد بى‏بندوبار، در نزد افرادى كه به شهوات تمايل داشتند و خوض در شهوات مى‏كردند، اجرا مى‏شده؛ اين همان موسيقى حرام است.
بنابراين، مرز موسيقى حرام و حلال، عبارت از ايرانى بودن، سنتى بودن، قديمى بودن، كلاسيك بودن، غربى بودن يا شرقى بودن نيست؛ «مرز» آن چيزى است كه من عرض كردم. اين ملاك را مى‏شود به‏دست شما بدهيم، اما اين‏كه آيا اين نوار جزو كدامهاست، اين را من نمى‏توانم مشخص كنم. البته الان دستگاههايى هستند كه دارند مميزى مى‏كنند؛ اما من خيلى هم اطمينان ندارم كه اين مميزيها صددرصد درست باشد.
گاهى مى‏آيند به ما مى‏گويند كه يك نوار بسيار بد يا مبتذلى را دارند به‏صورت مجاز پخش مى‏كنند؛ گاهى هم ممكن است عكس اين اتفاق بيفتد. من الان نمى‏دانم واقعاً اين مميزيها چقدر از روى واقع‏بينى و ضابطه‏مندى انجام مى‏گيرد؛ اما آن چيزى كه من مى‏توانم به شما - به‏عنوان يك جوان خوب و به عنوان كسى كه مثل فرزندان خودم هستيد - به‏عنوان نصيحت و نظر خودم بگويم، اين‏است كه عرض كردم. به نظرم مى‏رسد كه موسيقى مى‏تواند گمراه كننده باشد، مى‏تواند انسان را به شهوات دچار كند، مى‏تواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستى بكند؛ مى‏تواند هم اين نباشد و مى‏تواند عكس اين باشد؛ مرز حلال و حرام اين‏جاست. من اميدوارم كه شما جوانان با اين زاد و تقوا بتوانيد وارد ميدان بشويد و توليدهايى داشته باشيد كه به معناى حقيقى كلمه هم خصوصيات موسيقى خوب و بليغ را داشته باشد و به معناى حقيقى تأثيرگذار مثبت باشد و حقيقتاً جوانان و روحها را، به صفا و به معنويت و به حقيقت رهنمون كند.

دیدگاه ها

البته برخی مراجع هم مطرب بودن رو شرط میدونن برخی رقص دار بودن و برخی چیز دیگری برخی میگویند مطلقا حرام و.... پس به نظر مرجع خود عمل کنید

راستی مجوز ارشاد و مانند آن (پخش از تلویزیون و رادیو) دلیل نیست و موجب حلال شدن موسیقی حرام نمیشود

البته حرام بودن موسیقی تابع تاثیر گذاری یا عدم تاثیر گذاری روی فرد نیست. حکم تناسب با مجالس لهو و فساد (به همراه صرف نظر از نوع شعر و خواننده) عمومی است و اگر موسیقی اینگونه باشد به هر ترتیبی باشد چه فرد را به گناه بکشاند چه نکشاند چه فرد را موثر باشد و تاثیر بگذارد و چه نگذارد حرام است . البته موسیقی مبتذل که یقینا حرام است (آن هم تاثیر گذاری در فرد شما تاثیری در حکم ندارد) پس ملاک تاثیر گذاری در شخص شما نیست.

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
لطفا کد تصویری زیر را وارد نمایید (استفاده از این کد برای جلوگیری از ورود اسپم ها می باشد)
10 + 7 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .