شناخت اهل بيت(ع)

مهدى موعود امام عصرعليه السلام فرزند امام حسن عسكرى‏ عليه السلام در روز پانزدهم شعبان سال 255 ه . ق (سپيده دم روز جمعه)، در شهر سامرا ديده به جهان گشود. مادر او، بانويى به نام ريحانه است كه به او نرگس، سوسن و صيقل گفته مى‏شود.
نام او، «محمد» است كه خود پيامبرصلى الله عليه وآله اين نام را بر او نهاده و فرموده است : «اسم او اسم من است و كنيه او كنيه من» ؛ بر اين اساس كنيه او، ابوالقاسم است. وى به ابوصالح نيز معروف است. آن حضرت، داراى القاب فراوانى است ؛ از جمله : مهدى، منصور، قائم، حجت (حجت اللَّه)، صاحب الامر، بقيةاللَّه، صاحب الزمان و... . حضرت ولى‏عصر(عج) تا سال 260 ه . ق تحت تربيت و سرپرستى پدر بزرگوارش مى‏زيست و در همان زمان از مردم پنهان نگه داشته مى‏شد و جز خواصّى از شيعيان، كسى با آن حضرت ملاقات نداشت. او از سال 260 ه . ق (مصادف با شهادت پدر گرامى‏اش امام عسكرى عليه السلام) عهده‏دار منصب والاى امامت گرديد.
درباره ويژگى‏ها و خصوصيات مهدى موعود، مطالب فراوانى در روايات آمده است ؛ از جمله اينكه او از امت پيامبر، آل محمد، فرزندان ابوطالب، بنى‏هاشم، نسل پيامبرصلى الله عليه وآله، عترت نبى، ذوى القربى و اهل بيت رسول خدا و از ذريه و فرزندان پيامبر است. همچنين او از فرزندان على بن ابى طالب، فاطمه زهرا، امام حسين و امام حسن عسكرى‏عليهم السلام است. مهدى(عج) شبيه پيامبرصلى الله عليه وآله، يكى از سروران اهل بهشت، خليفةاللَّه و پيشواى شايسته امت است.
درباره شمايل و اوصاف ظاهرى و جمالى او نيز آمده است : حضرت مهدى(عج)، داراى چهره‏اى جوان و گندم‏گون، چشمان سياه و درشت، بينى‏اش كشيده و زيبا، ابروهاى هلالى و كشيده، شانه‏اى پهن، دندان‏هاى برّاق و گشاده، دستان و انگشتانى درشت، پيشانى بلند و تابنده، گونه‏هاى كم گوشت و اندكى متمايل به زردى (روشنى)، عضلات محكم، اندام زيبا و متناسب است. او بسيار خوش منظر بوده و بر گونه راستش خالى مشكين و در ميان شانه‏اش اثرى چون، اثر نبوّت هست.
از ويژگى‏ها و صفات اخلاقى «مهدى موعود» اين است كه او اهل عبادت و شب زنده‏دارى، قناعت، زهد و ساده زيستى، قيام و جهاد، عدالت و احسان، خشوع و خضوع، صبر و بردبارى، علم و دانايى، ظلم ستيزى و حق باورى است. يكى از خصوصيات مهم او در روايات، عدالت گسترى و دادگرى و بركندن ريشه ستم و بيداد از جهان است ؛ به حدى كه همگان از عدل و مساوات گرى او بهره‏مند خواهند شد. يكى از نمودهاى مهم زندگى امام مهدى(عج)، پنهان زيستى او و دارابودن دو غيبت (صغرى و كبرى) است. پس از شهادت پدر بزرگوار آن حضرت، كسى - به جز نايبان چهارگانه (عثمان بن سعيد عمرى، محمد بن عثمان، حسين بن روح نوبختى و على بن محمد سمرى) - با او ملاقات نمى‏كرد ؛ مگر در موارد استثنايى. در واقع پس از شهادت پدرش، غيبت صغراى او شروع شد و هفتاد سال ادامه يافت (260 ه . ق تا 329 ه . ق). از سال 329 ه . ق غيبت كبراى حضرت مهدى شروع گرديد و تا وقتى كه خداوند بخواهد و او ظهور كند، ادامه خواهد يافت.
ظهور و قيام او از كنار خانه خدا و شهر مكه آغاز مى‏گردد و به هدايت و راهنمايى انسان‏ها مى‏پردازد او پس از اتمام حجت با تمامى سركشان و ستمگران، به مبارزه با آنها مى‏پردازد. حضرت مهدى(عج) ابتدا به تشكيل حكومت جهانى و نصب حاكمان مى‏پردازد. آن گاه شروع به اصلاح جامعه مى‏كند و در اين زمينه به رشد و بالندگى فكرى و اخلاقى انسان‏ها همّت مى‏گمارد و زمينه‏هاى تعالى و شكوفايى معنوى و مادى جوامع را فراهم مى‏سازد. عمران و آبادانى سراسر زمين را فرا مى‏گيرد و طبيعت خرّم و پر ثمر مى‏شود. ترازوى قسط و عدالت، در جامعه گسترده شده و مساوات و برابرى حاكميت مى‏يابد. رفاه و امنيت و آرامش مردم تأمين و نيازهاى مختلف آنان برطرف مى‏شود. آيين يكتاپرستى رايج و دين اسلام در كل جهان گسترش مى‏يابد. معنويت، عقلانيت و عدالت فراگير مى‏شود و از نورانيت و زيبايى ويژه‏اى برخوردار مى‏گردد.
در اينجا به چند روايت درباره امام مهدى(عج) اشاره مى‏شود :
1. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود : «يخرج فى آخرالزمان رجلُ من ولدى، اسمه كاسمى و كنيته ككنيتى، يملأ الارض عدلاً كما مُلِئت جوراً ؛ فذلك المهدى»(1) ؛ «در آخرالزمان مردى از فرزندان من خروج مى‏كند ؛ نام او، همانند نام من و كنيه او، همانند كنيه من است. او زمين را پر از عدل و داد مى‏كند ؛ همان گونه كه پر از ستم شده باشد و او همان «مهد» است.
2. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود : «المهدى من وُلدى، اسمه اسمى و كنيته كنيتى، اشبه الناس بى خلقاً و خُلقاً»(2) ؛ «مهدى از فرزندان من است ؛ نام او نام من و كنيه‏اش كنيه من، از نظر سيرت و صورت شبيه‏ترين مردمان به من است».
3. پيامبرصلى الله عليه وآله مى‏فرمايد : «انّ عليّاً وصيّى و من ولده القائم المنتظر المهدى الّذى يملأ الارض قسطاً و عدلاً...»(3) ؛ «على‏عليه السلام وصى من است و از فرزندان او است قائم منتظر مهدى [موعود] كه زمين را پر از عدل و داد مى‏كند».

شناخت امام زمان

شناخت، زمينه ساز اعتقاد و ايمان و در نتيجه عمل و تعهّد است. چه زيبا فرموده است امير بيان حضرت على«ع» كه : «انّ قيمة كلّ امرى‏ء و قدرهُ معرفتُه»بحارالانوار، ج 2، ص 184. «ارزش و منزلت هر كسى (به اندازه‏) معرفت او است».
در قرآن و احاديث، شناخت امام و اعتقاد به او، از اهميتى ويژه برخوردار بوده و امرى واجب براى هر شخص مؤمن و متدين دانسته شده است و شناخت امام، پيوندى ناگسستنى با معرفت خدا و پيامبر دارد و زمينه‏ساز بينش عميق در دين و منش درست و پسنديده در زندگى است. «امام»، پيشوا، راهنما و راهبر انسان‏ها به سوى تكامل و تعالى و حجّت و خليفه خدا بر روى زمين است. «امام»، انسان كامل، برگزيده خالق، معصوم و پاك‏سرشت و واسطه فيض الهى است و مقامى بس والا در ميان آفريده‏هاى خداوند دارد. «امام» طريق وصول به «حقيقت» و مبيّن و مفسّر «شريعت» است و... همان گونه كه اطاعت و تبعيت از امام و دوستى او، بايسته و واجب است، شناخت شخصيت و ويژگى‏هاى او نيز ضرورى است. در روايات و نصوص معتبر دينى نيز، سفارش خاصى به شناخت «امام» شده است.
در يكى از روايات مشهور شيعه و سنّى از پيامبر اكرم«ص» آمده است : «مَن مات ولم يعرف امام زمانِه، ماتَ ميتة جاهليّة»الغدير، ج 10، ص 360 ؛ ميزان الحكمة، ج 1، ص 171، ح 840 ؛ بحارالانوار، ج 72، ص 135.
؛ «هر كسى بميرد در حالى كه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است».
امام صادق«ع» اين جاهليت را چنين معرفى مى‏كند : «جاهلية كفر و نفاق و ضلال»كافى، ج 1، ص 377، ح 3.
با توجه به اين روايات، اهميت شناخت امام زمان(عج) را مى‏توان در موارد زير خلاصه كرد :

يك. شرط اسلام واقعى‏:
بر اساس روايات مختلف ،از جمله حديث «من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية»، معرفت امام عصر، شرط اسلام است و اگر كسى بدون شناخت امام از دنيا برود، گويا از اسلام واقعى و اصيل بى‏بهره بوده است. پس شناخت امام زمان، آن‏گاه مى‏تواند انسان را از مرگ جاهلى دور كند كه بتواند به دستورات او پاينده بوده و از ارشادات و هدايت‏هاى او بهره‏مند شود.
دو. رسيدن به هدايت واقعى‏:
شناخت امام عصر«ع»، چراغ هدايت و رمز دين‏دارى است و نتيجه آن، دستيابى به صراط مستقيم، خداشناسى، حق‏شناسى و راه كمال و سعادت است. يكى از دعاهاى مهم در عصر غيبت، اين دعا است كه مى‏گوييم : «اللّهم عرّفنى نفسك فانّك ان لَم تُعَرّفنى نَفسَك لَم اَعرِف رَسولَكَ، اللّهُم عرِّفنى رَسولك فانّك اِن لم تُعرِّفنى رسولك لم اَعرف حجّتكَ ؛ اللّهُم عَرِّفنى حجّتِك فانّك اِن لم تُعرِّفنى حُجّتك ضللتُ عن دينى»كمال الدين، ج‏2، ص 343.
؛ «خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خودت را به من نشناسانى، پيامبرت را نخواهم شناخت. خداوندا! رسولت را به من بشناسان كه اگر رسول خود را، به من نشناسانى، حجّتت را نخواهم شناخت. خداوندا! حجّت خودت را به من بشناسان كه اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه خواهم شد».

سه. رسيدن به ثواب يارى او:
بر اساس بعضى از روايات، شناخت امام زمان(عج) و باور قلبى به او، باعث نزديكى هر چه بيشتر انسان به او مى‏شود. اگر با اين معرفت از دنيا برود، از پاداش‏هاى بيشمارى برخوردار خواهد شد كه يكى از آنها درك ثواب يارى امام عصر«ع» در زمان ظهور است ؛ يعنى، چنين شخصى، همچون كسى است كه در لشكر آن حضرت بوده و يا زير پرچم او نشسته است كافى، ج 1، ص 37.
از آن‏جا كه امام الگوى عملى براى انسان‏ها است، شناخت نيز بايد به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگر مى‏باشند - حاصل مى‏شود:
يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگى، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... - انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى‏كند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم مى‏شود.
دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛ اسلام تفكر را موجب بصيرت ( الحياة، ج 1، ص 8، ح‏3)، دعوت كننده به عمل نيك ( همان، ح 9)، پديد آورنده نور ( همان، ص 49، ح 18)، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير مى‏داند( همان، ص 48، ح 5). مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مى‏رسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل مى‏شود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مى‏رود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتاب‏هايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.
سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مى‏توانيم انسان‏هاى كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمام‏نماى صفات جمال و جلال حضرت حق‏اند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى‏توانيم به اوصاف و ويژگى‏هاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد: «اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى؛ خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمى‏شناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمى‏توانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم» ) مفاتيح‏الجنان، دعا در غيبت امام زمان(عج)).

ويژگي هاي امام زمان
بر اساس منابع معتبر روايى و تاريخ، امام مهدى(عج) خصوصيات و خصالى برجسته و والايى دارد كه در بعضى از آنها منحصر به فرد بى‏همتا است و يا جامع همه ويژگى‏ها و خصايص است كه ديگر اوليا و انبيا دارنده بعضى از آنها بودند.

يك. دانشمندترين و حكيم‏ترين مردم‏:
رسول خدا«ص» فرموده است : «انّ الله اختار من الايّام الجمعه و من الليالى القدر و من الشهور رمضان و اختارنى نبيّاً و اختار عليّاً لى وصيّاً و وليّاً و اختار من علىِّ الحسن و الحسين«ع» حجّة الله على العالمين تاسعهم اَعلمهم و احكمهم» بحار الانوار، ج 46، ص 372، ج 14 ؛ كمال الدين، ص 281، ج 32. ؛ «خداوند متعال از روزها، روز جمعه و از شب‏ها، شب قدر و از ماه‏ها، ماه رمضان را برگزيد. مرا نيز پيامبر برگزيد و على را براى من جانشين و ولىّ انتخاب كرد. از على نيز حسن و حسين را حجت براى جهانيان برگزيد كه نهمين فرزند حسين (قائم)، دانشمندترين و حكيم‏ترين آنان است».

دو. مورد عنايت مخصوص الهى‏:
امام باقر«ع» فرمود : «القائمُ منّا منصورٌ بالرعب مؤيّد بالنصر تطوى له الارض...» بحار الانوار، ج‏52، ص 191 ؛ منتخب الاثر، ص 360؛ «قائم ما با «رعب» يارى شده و به نصرت الهى تأييد مى‏شود. زمين براى او رام مى‏گردد و...».
امام باقر«ع» نيز فرموده است : «هرگاه قائم آل محمد«ص» ظهور كند، خداوند او را با فرشتگان نشان دار (بالملائكة المسوّمين) و مقرّب يارى مى‏كند، جبرئيل، پيشاپيش او و ميكائيل از طرف راست و اسرافيل از طرف چپ او حركت مى‏كنند. بهت و رعب و وحشت به فاصله يك ماه راه - از جلو، عقب، چپ و راست او - حركت مى‏كند (يعنى شعاع هيبت آن حضرت، تا مساحت يك ماه راه را زير پوشش مى‏گيرد) و فرشتگان مقرّب خدا، خدمت گزاران او هستند. همراه او، شمشيرى بر كشيده و برهنه است. خداوند متعال، روم، ديلم، هند، كابل و خزَر را براى او فتح مى‏كند» ؛ الغيبة النعمانى، ص 234، ج 22 ؛ بشارة الاسلام، ص 118.

سه. عصاره و شبيه پيامبران‏:
امام زين العابدين«ع» فرموده است : «فى القائم منّا سنن من الانبياء : سُنةٌ من اَبينا آدم«ع» و سُنةٌ من نوح سُنةٌ من ابراهيم و سُنّةٌ من موسى و سُنّةٌ من عيسى و سنّة من ايّوب و سُنّة من محمد«ص» ؛ فَأمّا من آدم، و نوح فَطولُ العُمر و اَمّا من ابراهيم، فخفاءُ الولادة و اعتزالُ النّاس و امّا من موسى فالخَوفُ و الغيبة و امّا من عيسى فاختَلافِ النّاسِ فيه و امّا من ايّوب فالفرجُ بعد البَلوى و امّا مِن محمّد فالخُروجُ بالسّيف»كمال الدين، ج 1، ص 221، باب 31، ح 30 ؛ «در قائم ما سنّت‏هايى از پيامبران وجود دارد : سنّتى از پدرمان آدم«ع»، سنّتى از نوح، سنتى از ابراهيم، سنتى از موسى، سنّتى از عيسى، سنتى از ايوب و سنتى از حضرت محمد«ص». اما از آدم و نوح، «طول عمر» و اما از ابراهيم، «پنهانى ولادت و كناره‏گيرى از مردم» و اما از موسى «خوف و غيبت» و اما از عيسى «اختلاف مردم درباره او» و اما از ايوب «فرج پس از گرفتارى» و اما از محمد«ص» «خروج با شمشير» و...».

چهار. داراى عمرى طولانى‏:
امام سجاد«ع» درباره آن حضرت فرموده است : «فى القائم سنّةٌ من نوح و هو طول العُمر» كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 322، ح 4. ؛ «در قائم سنتى از نوح است و آن طول عمر (او) است».

پنج. مورد احترام و محبوب امامان و اوليا:
مهدى موعود، برگزيده ممتاز الهى و محبوب دل صالحان، اوصيا و انبيا - به خصوص امامان پيش از خود - و مورد احترام و توجه خاص آنان بوده است.
حضرت صادق«ع» مى‏فرمايد : «لو ادركتُه لخدمتُه ايام حياتى»الغيبة النعمانى، ص 245، ج 26. ؛ «اگر دوران او را درك مى‏كردم، همه زندگى‏ام را در خدمت به او مى‏گذراندم».
پيشواى هشتم وقتى نام عزيز او (قائم) را شنيد، برخاست و بر روى پاى مباركش ايستاد و سر نازنين را به سوى زمين خم كرد. پس كف دست راست خود را بر سر نهاد و فرمود : «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه» منتهى الآمال، ج 2، ص 333 ؛ بحار الانوار، ج 51، ص 30 ؛ «خداوندا بر فرجش شتاب كن و راه ظهور و قيامش را آسان گردان».
محدّث جزايرى نيز نقل كرده است كه روزى در مجلس حضرت صادق«ع» اسم مبارك آن جناب برده شد، پس حضرت براى تعظيم و احترام او برخاست نجم الثاقب، ص 444.

شش. مقتداى عيسى«ع»:
يكى از ويژگى‏هاى برجسته امام مهدى(عج) تبعيت و همراهى برخى از اوليا و برگزيدگان الهى - از جمله حضرت عيسى و خضر«ع» - با او است. بعد از قيام جهانى آن حضرت، عيسى«ع» نيز ظهور مى‏كند و در پشت سر امام«ع» قرار مى‏گيرد. به رهبرى‏اش گردن مى‏نهد و حتى همراه با او نماز مى‏خواند... .
رسول خدا«ص» فرموده است : «يجتمع المهدى و عيسى بن مريم، فيجى‏ء وقت الصلاة فيقولُ المهدى بعيسى تقدّم ؛ فيقول عيسى : انّك اولى بالصلاة ؛ فيصلّى عيسى وراءه مأموماً» تذكرة الخواص، ج‏2، ص 325 ؛ منتخب الاثر، ص 317. «امام، با حضرت عيسى«ع» دور هم مى‏آيند ؛ پس هنگام نماز فرار مى‏رسد. حضرت مهدى(عج) به عيسى«ع» مى‏گويد : نه، شما براى امامت نماز، شايسته‏تريد. آن‏گاه عيسى«ع»، به آن حضرت اقتدا كرده، نماز را پشت سر او مى‏خواند».
در روايت ديگرى نيز از پيامبر«ص» آمده است «بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است كه خدا آنان را دوست دارد و مرا به دوستى آنان فرمان داده است ؛ على، حسن، حسين و مهدى ؛ كه حضرت عيسى پشت سر او نماز مى‏خواند». اثبات الهداة، ج 7، ص 103.

هفت. زيباترين موجود بهشت‏:
بر اساس روايات معتبر، حضرت مهدى(عج)، هم در دنيا و هم در بهشت، از جمال و كمال بى‏نظيرى برخوردار است. پيامبر اكرم«ص» درباره آن حضرت مى‏فرمايد : «المهدى طاووس اهل الجنّة» كشف الغمة، ج 2، ص 481. ؛ «مهدى طاووس اهل بهشت است».
اين تعبير جالب درباره هيچ پيامبر يا امامى وارد نشده است و اختصاص به حضرت ولى‏عصر(عج) دارد. اين رمز، نهايت زيبايى و جمال آسمانى و فوق العاده او دارد ؛ به طورى كه در ميان بهشتيان، ممتاز و شاخص است و خلاصه اينكه زيباترين موجود بهشتى و ديدنى‏ترين تمام اهل بهشت است شمس ولايت، ص 81.

هشت. ميراث‏دار پيامبران‏
بر اساس روايات، تمام معجزات و ودايع انبيا و اوصيا، همراه حضرت مهدى(عج) است ؛ يعنى، او وارث پيامبران و اوصيا است و خداوند معجزات انبيا را در اختيار ايشان نهاده است. وجود ميراث پيامبران در نزد حضرت مهدى(عج)، بيانگر اين است آن حضرت، جامع صفات و خصوصيات آنان بوده و دارنده وسايل و لوازم منحصر به فرد ايشان است ؛ براى نمونه :
الف. تابوت آدم«ع» : حضرت مهدى آن را از درياچه طبريه بيرون مى‏آورد ؛ به طورى كه نه پوسيده و نه متغيّر گشته است بحار الانوار، ج 52، ص 351، ح 9104.
ب. عصاى موسى«ع» : آن را از درياچه طبريه - و در روايتى از غار انتاكيه - بيرون مى‏آورد و با آن چنان مى‏كند كه موسى با فرعون كرد.
ج. حجر موسى«ع» : سنگى است كه آن را از مكّه به همراه خواهد داشت و تا كوفه، به هر جا كه بزند، چشمه‏اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند ؛ هر كس تشنه باشد، سيراب و هر كه گرسنه باشد، سير گردد همان، ج‏52، ص 224، ح 37 ؛ اصول كافى، ج 1، ص 258، ح 614.
د. تورات و انجيل و ساير كتاب‏هاى آسمانى : ... مهدى مردم را به تورات، انجيل و كتاب‏هاى آسمانى دعوت خواهد كرد. آنها را از غارى در انطاكيه بيرون آورده، بين اهل تورات به تورات و اهل انجيل به انجيل و اهل زبور به زبور حكم خواهد كرد بحار الانوار، ج 52، ص 351، ح 103 ؛ علل الشرايع، ص 161، ج‏3.
ه. پيراهن يوسف«ع» : جبرئيل اين پيراهن را هنگامى كه حضرت ابراهيم را در آتش افكندند، بر تن او كرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق بست و اسحاق به يعقوب و يعقوب به يوسف... سپس در دست حضرت مهدى خواهد بود بحارالانوار، ج 17، ص 147، ج‏30 ؛ اصول كافى، ج‏1، ص 258 ح 516.
انگشتر سليمان : حضرت مهدى، اين انگشتر را همراه خود دارد. وقتى آن را در دست مى‏كند، جن و طيور بر دور او جمع مى‏شوند مهدى منتظر، ص 46 ؛ به نقل از : سؤال از امام مهدى در روايات، ص 45 و 46.
ز. پيراهن رسول گرامى اسلام«ص» : يعقوب بن شعيب از امام صادق«ع» روايت كرده است : «آيا پيراهن قائم را - كه هنگام قيام مى‏پوشد - نشانت ندهم؟ عرض كردم : چرا ؛ پس آن حضرت جعبه‏اى را خواست و آن را گشود و آن پيراهن كرباسى را بيرون آورد. آن را باز كرد كه ناگهان ديدم در آستين چپ آن، آثار خون مشاهده مى‏شود. سپس فرمود : «اين پيراهن پيامبر اكرم است ؛ در روزى كه دندان‏هاى پيشين آن حضرت، ضربه ديد». آن پيراهن خونى را بوسيدم و بر صورت خويش نهادم. سپس امام صادق«ع» آن را در هم پيچيد و برداشت»الغيبة النعمانى، ص 350، ج 42.
علاوه بر اين، آثار ديگرى از پيامبر اكرم«ص» و حضرت على«ع» را به همراه دارد ؛ چون بيرقى كه جبرئيل در روز بدر آورد، عمامه سحاب، زره پيغمبر، انگشتر و عصاى آن حضرت، اسب، مصحف و ذوالفقار حضرت على«ع»، عهدنامه‏اى از پيغمبر اكرم«ص» و... .
امام صادق«ع» در تأييد ميراث برى امام زمان(عج) از پيامبر اسلام مى‏فرمايد : «تراث رسول‏خدا، به امام‏قائم مى‏رسد» ؛ يكى‏از ياران پرسيد : تراث چيست؟ فرمود: «شمشير، زره، عمّامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زين و آلات‏جنگى رسول‏خدا» بحار الانوار، ج 54، ص 242.
نه . دارنده
. اوصاف برتر اخلاقى
1 . امام حسين«ع» مى‏فرمايد : «تَعرِفون المهدى بالسَّكينةِ و الوقارِ و بمَعرِفَةِ الحَلالِ و الحَرامِ و بِحاجَةِ النّاسِ اليه و لا يحتاجُ الى احد»الغيبة النعمانى، ص 127 ؛ منتخب الاثر، ص 309. ؛ «مهدى را با سكينه و وقار، شناخت حلال و حرام، نياز همگان به او و بى‏نيازى او از همه خواهيد شناخت». 2. در روايت ديگرى آمده است : يكونُ اَولى بالنّاسِ من اَنفُسِهِم و اَشفَقَ عليهم من آبائِهم و اُمّهاتهم و يكونَ اَشَدّ الناس تَواضُعاً للّهِ عَزَّ و جَلَّ و يكونُ اخَذَ النّاسِ بِما يَأمُرُ به و اَكَفَّ النّاس عَمّا يَنهى عنه»الزام الناصب، ص 10. ؛ «او براى مردم از خودشان اولى‏تر، از پدر و مادرشان مهربان‏تر و در برابر خدا، از همه متواضع‏تر است. آنچه به مردم فرمان مى‏دهد، خود بيش از ديگران به آن عمل مى‏كند و آنچه مردم را از آن نهى مى‏كند، خود بيش از همگان از آن پرهيز مى‏كند». 3. «دلالته فى خصلتين : فى العلم و استجابَةِ الدَّعوةِ و كلِّ ما أخبَرَ بِهِ من الحوادثِ الّتى تَحدُثُ قبلَ كونِها فذلك بعَهد معهود اليه من رسول الله«ص» توارَثَه عن آبائه عنه«ع» عيون الاخبار، ج‏1، ص 170. ؛ «مهدى، دو نشانه بارز دارد كه با آنها شناخته مى‏شود : دانش بيكران و استجابت دعا. آنچه از رويدادها پيش از وقوع آنها سخن بگويد، به صورت پنهانى است كه توسط پدران خود، از رسول خدا، به ارث برده است». 4. امام رضا«ع» فرموده است : « يكونُ اَعلَمُ النّاس و اَحكَمُ النّاس و اَتقى النّاس و اَسخَى النّاس و اَعبَدُ النّاس... و يكونُ مُحَدِّثاً» من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 418 ؛ «... او داناترين مردم و حكيم‏ترين، پرهيزگارترين، بردبارترين، سخى‏ترين و عابدترين آنان است و فرشتگان با او سخن مى‏گويند».

1) عقدالدرر، ص 32 ؛ تذكرة الخواص، ص 363.
2) بحارالانوار، ج 51، ص 71، ح 13 ؛ فرائد السمطين، ج 2، ص 335 ؛ كمال الدين، ج 1، ص 286، ح 1.
3) ينابيع المودّة، ج 30، ص 109، (باب 87).

براي مطالعه بيشتر ر.ک: مهدويت (پيش از ظهور ) ، رحيم کارگر ، نشر معارف

1- سيماي پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله در آينه نهج البلاغه، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى رحمه الله

http://mesbahyazdi.org/farsi/writen/new_book.htm

2- نجم الثاقب- حاج ميرزا حسين طبرسى نورى رحمه الله

http://www.ghaemiyeh.com/component/dlibrary/category/ready/book/2040/Page-1

3- سيري در سيره ائمّه اطهار عليهم السّلام، استاد شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا

http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=386&BookArticleID...

4- سيري در سيره نبوي، استاد شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا

http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=380&BookArticleID...

5- اهل بيت(ع)(عرشيان فرش نشين)، استاد حسين انصاريان، ناشر: دارالعرفان

http://www.erfan.ir/farsi/book/book.php?BookID=47

6- آشنايي با کرامات اهل بيت، استاد حسين انصاريان، ناشر: دارالعرفان

http://www.erfan.ir/farsi/book/book.php?BookID=126

7- علي(ع) مصداق پاکي، استاد حسين انصاريان، ناشر: دارالعرفان

http://www.erfan.ir/farsi/book/book.php?BookID=171

8- عنايت امام عصر، استاد حسين انصاريان، ناشر: دارالعرفان

http://www.erfan.ir/farsi/book/book.php?BookID=172

9- سيره پيامبر با نگاهي به قرآن کريم، محسن قرائتي

http://www.qaraati.net/show.php?page=books&book=54

10-اهل بيت در آيه تطهير ، سيد جعفر مرتضی عاملی

http://books.yasinmedia.com/html/fa_subjects.htm#54

11-آئينه ايزد نما حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ، مؤ لف : آيت الله محمد رضا ربانى

http://books.yasinmedia.com/books/www.downloadbook.org/Books/003/fehrest...

12-برترين بانوى جهان فاطمه زهرا(س) ، آيت الله مكارم شيرازى

http://books.yasinmedia.com/books/www.balagh.net/persian/pro_ahl/16/02/i...

13-تحليلى از زندگانى سياسى امام حسن مجتبى (ع ) ، مؤ لف : سيد جعفر مرتضى عاملى

http://books.yasinmedia.com/books/www.downloadbook.org/Books/020/fehrest...

14-چهره درخشان حسين بن على عليه السلام ، تاليف : على ربانى خلخالى

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/ch...

15-چهره درخشان قمر بنى هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام ،تاليف : على ربانى خلخالى

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/gh...

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/gh...

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/gh...

16-هدايتگران راه نور - زندگانى پيامبر گرامى حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله
نويسنده: حضرت آية الله حاج سيد محمد تقى مدرسى ، مترجم: محمد صادق شريعت

http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/17/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام على بن ابيطالب‏ عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/18/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى صدّيقه كبرى حضرت فاطمه زهراعليها السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/19/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى كريم اهل‏بيت‏ حضرت حسن بن على ‏عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/20/i...
هدايتگران راه نور - زندگانى امام حسين‏ عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/21/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام سجّادعليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/22/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام محمّدباقرعليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/23/i...
هدايتگران راه نور - زندگانى امام جعفر صادق ‏عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/24/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام موسى بن جعفرعليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/25/i...
هدايتگران راه نور - زندگانى ثامن الائمّه حضرت على بن موسى عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/26/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام محمّد تقى ‏عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/27/i...

هدايتگران راه نور - زندگانى امام على الهادى‏ عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/28/i...
هدايتگران راه نور - زندگانى امام حسن عسكرى ‏عليه السلام
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/29/i...
هدايتگران راه نور - زندگانى بقيّة اللَّه الأعظم امام مهدى(عج)
http://books.yasinmedia.com/books/www.almodarresi.com/Persian/fbook/30/i...
17-نگاهى بر زندگى دوازده امام (ع) ، مؤ لف : علامه حلّى ، ترجمه : محمد محمدى اشتهاردى

http://books.yasinmedia.com/books/www.downloadbook.org/Books/009/fehrest...

18-فاطمة الزهرا عليهاسلام ، مؤ لف : علامه امينى

http://books.yasinmedia.com/books/www.downloadbook.org/Books/007/fehrest...

19-ستاره درخشان شام حضرت رقيه دختر امام حسين (ع ) ، مؤ لف : حجة الاسلام آقاى حاج شيخ على ربانى خلخالى

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/se...

20-امام سجاد (ع) جمال نيايشگران ، نگارش : احمد ترابى

http://books.yasinmedia.com/books/www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/sa...

21-بانوي کربلا ، سيد باقرخسروشاهی، سيد رضا صدر

http://books.yasinmedia.com/books/www.al-shia.com/html/far/books/tarikh-...

22-قیام و انقلاب مهدی (علیه السلام) ، استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=419&BookArticleID...

23-جاذبه و دافعهء على عليه السلام‏، استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=381&BookArticleID...

24-صلح امام حسن عليه السلام ، استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=384&BookArticleID...

25-مشكلات على عليه السلام ، استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=383&BookArticleID...

26-پيامبر امّى‏ ، استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookID=7662&BookArticleI...