غیرت منفی ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۵۷ بازدید

سلام. وقت بخیر. تداوم توفیقات شما پرسمانیان را از حضرت حق،خواستارم. لطفا این لینک را کاملا مطالعه بفرمایید:


https://www.islamquest.net/fa/archive/fa۶۷۶۰۲

لطفا کامل تر توضیح دهید که اگر این روایت از نظر سند،مورد تایید علمای حدیث شناس هست،مقصود و منظور پیامبر (ص) از اینکه جلوی خلوت و همبستری عروس و داماد را گرفت، چه بود؟

رسول خدا(ص) از عروس و داماد خواست که کاری نکنند تا ایشان برگردد. خب یعنی عروس و داماد بعد از برگشتن ایشان،کارشان را کردند؟!

ممنون می شوم بیشتر شرح دهید این کاری که رسول خدا (ص) انجام دادند چه دلیلی دارد؟

لطفا به نکات زیر توجه کنید: یک. مناسب تر این بود که درخواست توضیح بیشتر برای سایت محترم اسلام کوئست ارسال شود. دو. متن حدیث مورد اشاره چنین است:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ اِبْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«لاَ غَیْرَةَ فِی اَلْحَلاَلِ بَعْدَ قَوْلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لاَ تُحْدِثَا شَیْئاً حَتَّى أَرْجِعَ إِلَیْکُمَا فَلَمَّا أَتَاهُمَا أَدْخَلَ رِجْلَیْهِ بَیْنَهُمَا فِی اَلْفِرَاشِ .» (1)
امام صادق علیه اسلام فرمودند: « غیرت (منفی) ورزیدن در باره‌ی حلال (خدا) جایز نیست ( و نباید خود یا دیگران را از آن محروم کرد) . و برای نمونه بیان نمود که رسول خدا(ص) به امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرمود: تا من برگردم، کاری انجام ندهید! و بعد از آن‌که برگشت، پایش را میان آن دو در بستر دراز کرد ( تا مایه آرامش ، برکت و رحمت الهی برای آنان باشد)» سه. مقصود از « لاَ تُحْدِثَا شَیْئاً»، یا به معنای این است که اندکی صبر کنید که من بیایم و آداب و رسوم الهی زفاف را برای تان بیان کنم؛ یا به معنای آن است که بعد از زفاف و پیش از آمدن من، با کسی سخن نگویید و یا کنایه ی مؤدبانه از این است که، هنگام مجامعت سخن نگویید یا به گزاف نگویید، چون سخن گفتن در این هنگام کراهت دارد ( نه قبل و بعد از آن)، زیرا در جسم و روح، و در کمال و قرب، و بالتبع در فرزندی که تشکیل می گردد، اثر می گذارد . چهار. به طور کلی سند روایت مورد قبول بوده و موضوع آن طبق عنوانی که کافی شریف(1) دارد نهی از غیرت بی جا و بی منطق در برخورد با حلال های الهی است، و نباید گرفتار تعصبات و برداشت های افراطی و تفریطی در مورد حلال های الهی مانند خلوت با همسر شد . پنج. آن چه در سوال مطرح شده که حضرت رسول (ص) جلوی خلوت حضرت علی و حضرت زهرا (علیهماالسلام) را گرفتند؛ ظاهرا نادرست می باشد . پی نوشت:
1. الکافی، ج5 ، ص537 ، کِتَابُ اَلنِّکَاحِ بَابُ أَنَّهُ لاَ غَیْرَةَ فِی اَلْحَلاَل .
2. البته حدیث طولانی است و در کافی به صورت تقطیع ذکر شده است ، جهت اطلاع بیشتر ر. ک: کشف الغمة الاربلى، ص 108 .

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید